Voeding wereldwijd

Het zal voor de liefhebber van lekker eten geen verrassing zijn: in de verschillende landen op aarde wordt verschillend gegeten. In Nederland lunchen we graag met twee sneetjes stug brood met kaas of ham, terwijl in Italië en Portugal (en meer landen in de Mediterranee) vaak uitgebreid wordt geluncht met soms wel vier gangen! Dit lijkt wellicht overdreven, maar hoe en, belangrijker, wat men in de Mediterranee eet kan zorgen voor een langer en gezonder leven. Het kan dus aantrekkelijk zijn bepaalde eetgewoontes uit het buitenland over te nemen. Het gaat dan om het eetpatroon en het soort eten, zoals we zullen zien.

Lekker lang tafelen

Zoals gezegd eet men in het buitenland anders dan in Nederland. Vaak eet men daar veel langer, soms wel uren! In Nederland zitten we vaak rond half zes al aan tafel en zijn we bij voorkeur voor zes uur klaar. Daar zouden ze in landen als Italië, Portugal en Spanje wel van schrikken. Zij beginnen ook om deze tijd, maar kunnen soms wel tot tien uur ‘s avonds tafelen. Voor de lunch wordt minder lang, maar evengoed flink, de tijd genomen. Meestal is dat een uur. Dit voedingspatroon lijkt overdreven, maar kan goed zijn voor het gestel; door meer de tijd te nemen voor het eten, en dus niet alles in één keer op te eten, is het makkelijker te verteren voor de maag. Dit komt de interne organen ten goede.

Soorten voeding

Er zit ook nog een verschil in de soorten voeding die geconsumeerd worden in landen rond de Mediterrane Zee. Daar worden veel noten en zuidvruchten, vette vis, kip, olijven en olijfolie en peulvruchten zoals bruine bonen en linzen gegeten. Men eet er met mate rood vlees en melkproducten, omdat deze gezondheidsrisico’s met zich mee brengen. Ook eet men er veel volkoren producten. Deze bevatten veel meer vezels dan andere graanproducten en stimuleren de darmflora. Mensen die naar Mediterrane gewoonte eten beschikken dus over gezonde darmen. Olijfolie en vis bevatten goede vetten en bouwstoffen voor het lichaam. Het lijkt er ook op dat een Mediterraan dieet goed is voor mensen met diabetes, omdat dit het bloedsuiker stabieler houdt en beschermt tegen hart- en vaatziekten. Dus ook voor mensen zonder diabetes een aanrader! Maar vooral omdat het heel erg lekker is.

Leave a Reply

Your email address will not be published.